Nikola Juráčková

Zamestnanec cez Národný projekt "Pomáhajúce profesie v edukácií detí a žiakov II."

KONTAKT: Edupage

KONZULTÁCIE:
Pre žiakov a zamestnancov školy:
denne: 7:30 - 15:00 hod. (podľa potreby)

Pre rodičov:
prihlasovanie cez edupage v sekcií konzultácie

1. NÁPLŇ PRÁCE ŠKOLSKÉHO PSYCHOLÓGA V MŠ:
a) vykonáva odborné činností v rámci orientačnej psychologickej diagnostiky, individuálneho, skupinového alebo hromadného psychologického poradenstva, psychoterapie, prevencie a intervencie k deťom s osobitným zreteľom na proces výchovy a vzdelávania v MŠ,
b) poskytuje individuálne a skupinové psychologické služby, poradenstvo a konzultácie v procese výchovy a vzdelávania deťom, zákonným zástupcom, pedagogickým zamestnancom MŠ,
c) uskutočňuje odbornú psychologickú starostlivosť žiakom s ťažkosťami v učení a v správaní, zdravotne znevýhodneným žiakom a žiakom  zo sociálne znevýhodneného prostredia,
d) aktívne sa podieľa na preventívnych aktivitách v rámci plánu činnosti MŠ a príslušného centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (ďalej len CPPPaP),
e) spolupodieľa sa na vytváraní, aktualizácii, inovácii individuálneho výchovno-vzdelávacieho plánu (IVVP) pre detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP), následne sa podieľa na jeho aplikácii v praxi,
f) zúčastňuje sa zápisu detí do 1. ročníkov ZŠ a  pripravuje odporúčania pre zákonných zástupcov dieťaťa/žiaka k  odbornému vyšetreniu v príslušnom CPPPaP,
g) poskytuje individuálnu a skupinovú psychologickú starostlivosť deťom v krízových sociálnych a životných situáciách a iných sociálno-patologických javov,
h) aktívne spolupracuje s odbornými zamestnancami CPPPaP a pripravuje podklady potrebné k vyšetreniu dieťaťa MŠ, v ktorej pôsobí,
i) systematicky sa vzdeláva a sleduje nové prístupy a trendy v odborných oblastiach súvisiacich s náplňou, poslaním a koncepciou MŠ,
j) práca v segregovaných komunitách,
k) spolupracuje a podieľa sa na vypracovaní akčného plánu/akčných plánov pre inkluzívne vzdelávanie,
l) vedie presnú evidenciu riešených prípadov v rámci individuálnej a skupinovej činnosti,
m) zachováva mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri vykonávaní prác vo verejnom záujme.

2. ČINNOSŤ ŠKOLSKÉHO PSYCHOLÓGA:

- PORADENSKÁ ČINNOSŤ
Individuálne a skupinové poradenstvo a konzultácie v škole. Školský psychológ poskytuje konzultácie deťom, jeho zákonným zástupcom (rodič, náhradný rodič, opatrovník a pod.), pedagogickým, odborným, ale aj nepedagogickým zamestnancom školy. Cieľom poradenstva je oboznámiť sa s aktuálnou situáciou dieťaťa, poskytnúť mu podporu, nasmerovať a nastaviť efektívne opatrenia zamerané na optimalizáciu duševného prežívania, komunikáciu a správanie dieťaťa v jeho najužšom sociálnom prostredí v súvislosti s procesom výchovy a vzdelávania a s cieľom ich podpory v podmienkach školy.

- PREVENTÍVNA ČINNOSŤ
Univerzálna a selektívna prevencia. Zameriava sa najmä na podporu duševného zdravia detí a pozitívny rozvoj ich osobnosti, rôzne oblasti prevencie rizikového správania, prevencie školských a výchovných problémov, na posilnenie úspešnej adaptácie detí na školu. Cieľom preventívnej činnosti je ovplyvňovať správanie aj postoje žiakov žiadúcim smerom. Preventívna činnosť sa zameriava na vytváranie takých podmienok v systéme materskej školy, ktoré zabraňujú alebo predchádzajú vzniku rôznych problémov a ťažkostí.

- DIAGNOSTICKÁ ČINNOSŤ
Orientačná psychologická diagnostika s cieľom identifikácie silných stránok, špecifík, prípadne limitov dieťaťa, jeho potrieb s dôrazom na potenciál dieťaťa a jeho rozvoj na účely poskytovania starostlivosti v súvislosti s procesom výchovy a vzdelávania a s cieľom ich podpory.

V kompetencii školských psychológov nie je vypracovanie posudkov a správ s komplexnou diagnostikou a odporúčaniami, ale príprava a vyhodnocovanie podkladov (napr. sledovanie dynamiky vývinu symptómov, ťažkostí vo všetkých vyššie popísaných oblastiach v školskom prostredí) na komplexnú diagnostiku. Psychologická diagnostika môže mať skupinový alebo individuálny charakter.

- INTERVENČNÁ ČINNOSŤ
Intervenčná činnosť vykonávaná rôznymi etablovanými odbornými a terapeutickými postupmi so zámerom pôsobiť na osobnosť dieťaťa v zmysle podpory rozvoja jeho psychického zdravia a potenciálu. Ide o individuálnu a skupinovú terapiu, napr. hrová terapia, arteterapia, muzikoterapia a pod. alebo o psychoterapeutickú činnosť po absolvovaní kompletného psychoterapeutického vzdelávania.

- KRÍZOVÁ INTERVENCIA
Vykonáva sa ako bezodkladný zásah OZ smerom k dieťaťu/žiakovi, resp. kolektívu, ktorý sa ocitol v krízovej situácii, ohrození, traume, pričom je dôležité zabezpečiť primárne stabilizáciu dieťaťa/žiaka/ kolektívu na emocionálnej úrovni a následne vytvoriť priestor tvorbe stratégií na zmiernenie následkov zažitej traumy, ohrozenia. Po absolvovaní vzdelávania v krízovej intervencii, v súlade s procesným štandardom „Krízová intervencia”.

(https://www.minedu.sk/data/att/22168.pdf)

3. ETIKA PRÁCE ŠKOLSKÉHO PSYCHOLÓGA:
Etickým kódexom práce psychológa a rovnako aj etickým kódexom práce školského psychológa sa riadi školský psychológ v rámci poskytovania psychologických služieb deťom, učiteľom, rodičom, výchovným poradcom, riaditeľom či iným pracovníkom, ktorí sa podieľajú na výchove a vzdelávaní (http://www.aspsr.sk/skolsky-psycholog/etika-prace).